duminică, 18 martie 2018

De ce Primăria Capitalei a ales firma turcească Otokar?

De ce Primăria Capitalei a ales firma turcească Otokar?

Otokar este un productător turc care a reuşit să câştige licitaţia primăriei din Bucureşti. Cu siguranţă această îtnrebare i-a măcinat pe foarte mulţi dintre români şi pe bună dreptate, trămim într-o ţară liberă şi este absolut normal să îţi exprimi nemulțumirea faţă de această alegere. În luna februarie în urma licitației privind desemnarea câştigătorului. Nemulţumirea aceasta a fost cauzată de această decizie de a merge pe mâna turcilor şi nu cu germanii de la Mercedes şi Mann. Pe foarte mulţi i-a surprins în mod negativ această decizie privind cumpărarea de autobuze turceşti. Un brand nu aşa de cunoscut cu un nume sonor dar care promite mult.


Firma turcă Otokar, a fost desemnată câştigătoare de Primăria Capitalei în urma licitaţiei. Începând din acest an pe stăzile Bucureștiului vom urma să vedem cele 400 de autobuze noi în 4 ani din acest an vor intra pe rând cele 400 de autobuze destinate transportului public.
Autobuzele Otokar sunt dotate cu norma de poluare Euro 6 şi au nenumărate dotări conform Primăriei Capitalei.

Dar de ce s-a decis alegerea acestui brand? Care au criteriile privind desemnarea câştigătorului?
Conform primăriei capitalei ,,au ales această firmă întrucât autobuzele fabricate de ei sunt mai scumpe faţă de Mercedes, Mann pentru că sunt mai bune şi oferă mult mai multe avantaje. Dacă ar fi să mă întrebaţi pe mine, eu personal nu cred că Mercedes şi Man două branduri de renume germane nu pot produce autobuze dotate cu aer condiționat, rampă pentru persoanele cu dizabilităţi sistem de avertizare călători, sistem de taxare în dreptul uşilor de acces. Refuz să cred asta.
Mercedes şi Man producători din Uniunea Europeană ar fi putut face piese fabricate în România susţinând economia naţională şi oferind locuri de muncă în industria. Primarul Gabrilea Firea a a răspuns insistând asupra licitaţiei i modului transparent în care a fost desfăşurată aceasta.

Partea nasoeală o reprezintă mărimea acestor autobuze turceşti. Din câte am citit pe internet acestea ar fi ceva mai mari faţă de normele acceptate şi nu ar rezista normele europene de rezistenţă la vibraţii. Mercedes afirma acestea lucruri în urma reclamaţiei depuse la Biroul pentru Contestaţii.

Mercedes-Benz a avut un mre ghinion în licitaţia primăriei Capitalei ratând câştigarea acesteia. Deşi era pe punctul de a-şi adjudeca o altă victorie după cea de acum 13 ani a pierdut de această dată. Compania Otokar împreună cu un alt producător turc de autobuze Karsan Otomotiv au contestat la Consiliul Naţional de Soluţionare al Contestaţiilor desemnarea ofertei celor de la Otokar Europe.

Ce s-a reclamat?
În contestația depusă atât de producătorul german Mercedes cât şi cei de la Karsan Otomotiv Sanayi

  • Autobuzele lor din versiunea de 10 metri şi 18 metri lungime au cu până la 30 de cm mai mult ecât maximul admis.
  • Autobuzele de tip M3 nu sunt omologate pentru lungime maxime admise . De asemenea ușilor au o deschidere cu 10 cm mai puţin decât minimul cerut. unitatea care se ocupă de service-ul acestora nu ar fi autorizată pentru clasa M3. De asemenea autobuzele nu ar încăpea în service întrucât lungimea uşilor este mai mică decât cea a autobuzului.
  • O altă problemă contestată de Mercedes a reprezentat-o : citez,, autobuzele nu sunt certificate CEE ONU R66 din punct de vedere al rezistenţei în trafic la şocuri şi vibraţii.
Autobuzele Otokar reprezintă un upgrade la cele vechi şi fără dubiu reprezintă o îmbunătăţire semnificativă faţă de obositele Mercedes Citaro care şi-au făcut şi ele bine treaba la rândul lor timp de 13 ani. Conform primarului general al capitalei Gabriela Firea, toate autobuzele Otokar vor avea în dotare aer condiţioant, nu vor avea trepte favorizând accesul persoanelor cu dizabilităţi prin rampa specială de la ula din mijloc. De asemenea vor avea instalaţii de supraveghere video în interir şi în exterior.
Un alt ucru care m-a surprins plăcut îl reprezintă echipamentul de măsurare al consumului de combustibil. Acesta va trimite date căre uns erver central de management. Iar în cazul în care vor fi tentative de furt de combustibil de la rezervor sistemul de alarmare îşi va face bine treaba.

Concluzii,
Vestea bună o reprezintă faptul că Parcul auto celor ce la RATB va fi modernizat complet atât din punct de vedere al autobuzelor cumpărate cât şi a noilor troleibuze şi tramvaie ce îşi vor face apariţia începând cu anul acesta.
Vom urma să vedem care va fi costul de exploatare al acestor autobuze Otokar şi cât de fiabiliste snt în timp.

E drept că Primăria Municipiului Bucureşti a depus eforturi remarcabile pentru acest upgrade imens din punct de vedere al condiţiilor din mijlaocelor de transport. Este lăudabil. însă această problemă ar fi rezolvată doar pe jumătate. Este un pas importeant făcut de municipalitate însă capitala României nu se aliniază din punct de vedere al mobilității urbane la marile oraşe europene şi de ce nu ale lumii.  Dar o să revin detaliat într-un articol viitor despre planul de mobilitate urbană al Bucureştiului şi o să explic mai pe larg în ce constă. 

Daţi şi voi un share şi un like pentru a distribui articolul.


0 comentarii:

Trimiteți un comentariu